Nieuws

Gijsemberg

“Print wordt een grote meerwaarde in marketing”

Gaat drukwerk verdwijnen? Uiteraard niet. Neemt digitale communicatie het over? Gedeeltelijk wel. Hoe zal de toekomst van de print eruit zien? Gilles Gysemberg, bedrijfsleider van Drukkerij Gijsemberg geeft daar zijn vakkundige kijk op.

“De drukkerijsector zal de vinger aan de pols moeten houden wat betreft digitalisering en er op inspelen. De opkomst van de zichtbare en gedrukte QR-code naar aanleiding van de coronapandemie is een goed voorbeeld. En er zijn tal van crossmediale communicatievormen waarbij de print ondersteunend werkt voor digitale communicatie.”

“Maar de print zal zich ook moeten heruitvinden als op zichzelf staand, los van een digitale vorm. Hoe belangrijk de fysieke, tastbare wereld is, komt nu tijdens de coronacrisis duidelijk naar boven. Het fysieke contact dat er is, moet gekoesterd en onderhouden worden.”


De geur van letters…

“Verzorgd gedrukte communicatie is ook een vorm van fysiek, tastbare communicatie en daar is ook bij jongere generaties waardering voor. Neem het e-book. Dat is zelfs in mijn leeftijdscategorie – twintigers en dertigers – niet echt doorgebroken. Er gaat niets boven een stijve kaft en de geur van letters.”

“Heel veel communicatie zal louter digitaal bestaan. Maar met name in marketing krijgt gedrukte communicatie daardoor een onderscheidend karakter. Daar kan print voor meerwaarde zorgen. Die gedrukte communicatie kan nu zelfs in grote mate gepersonaliseerd worden als de data voorhanden zijn. Nu gebeurt die personalisering bij kleinere oplages. Maar het is technisch perfect mogelijk om ook in echt grote oplages meer gericht en persoonlijk te communiceren. Dat zit er snel aan te komen.”

 

Geur letters